Náročnosť

ľahká

nenáročné stúpania, možnosť šmykľavého chodníka

Dĺžka a prevýšenie

1,7 km  40 výškových metrov

Výbava

turistické topánky

vhodné oblečenie

Časová náročnosť

1 h vychádzkovým tempom

Kyslíková trasa – Voda, je cestou prameňov, žriedel a Balneológie. A práve v budove Balneoterapie sa naša trasa začína. Na dolnom poschodí sa priamo v strede vestibulu nachádza prameň Izabela. Hoci skutočný zdroj prameňa vyviera pod Grand Hotelom Strand, tu je prístup čerstvej vody pre verejnosť. Izabela je najvýdatnejším prameňom kúpeľov a zároveň aj najvýdatnejším uhličitým žriedlom v Európe. Prameň dáva až 20 litrov vody za sekundu a zásobuje prírodnou liečivou vodou vodoliečebné zariadenia i letné kúpalisko. Okrem hlavného prameňa vyviera liečivá voda i v ďalších 14 prameňoch.

prameň Izabela

Po ochutnaní prameňa sa presunieme vchodom Balneoterapie popred zelený tunel a naša trasa pokračuje okolo Stromu v kameni, smerom k hotelu Travertín I, pred ktorým stojí masívna travertínová socha – kocka s dvomi prameňmi – Sčensný a Vagonár. Hoci je prameň Sčensný závislý od aktuálnych podmienok, väčšinu času roka tečie. Pitný však nie je, nakoľko po ceste k prameňu naberá aj dažďovú vodu. Tu máme možnosť aj na menšiu prestávku, môžeme sa zastaviť v Lobby bare Travertín, priamo na recepcii hotela. Tam majú skvelú kávu, pivko ale aj miešané nápoje.

prameň sčensný

Naše kroky ďalej pokračujú k travertínovému jazierku Kráter, ktorý je súčasne aj výdatným prameňom. Dostaneme sa ku nemu pomedzi ikonické Švajčiarske domčeky, ihneď za prechodom cez ne odbočíme doľava. Travertínové jazierko Kráter je kvôli svojej veľkosti považované za najväčšie travertínové jazero na Slovensku a súčasne sa u nás nenachádza žiaden podobný zavodnený travertínový kráter s mimoriadne výrazne vyvinutým okrajovým valom, ako v Kúpeľoch Vyšné Ružbachy úpätí Spišskej Magury. Tento unikát je navyše od roku 1967 zaradený medzi chránené prírodne útvary Slovenska.

kráter

Od Krátera sa kyslíková trasa voda púšťa dole prúdom, po potoku z jazierka, ktorý smeruje do vodopádu. Od vodopádu popod Biely dom s krásnymi travertínovými piliermi prejdeme až na spodnú asfaltovú cestu a na jej opačnej strane sa nachádza bránka ku prameňu Jozef. prameň je klasifikovaný ako prírodná liečivá voda, stredne mineralizovaná, uhličitá, so zvýšeným obsahom vápnika, horčíka a fluóru, slabo kyslá, studená, s celkovou mineralizáciou  2 507 mg.I¹, s obsahom plynu CO2 1 470 mg.I¹ s teplotou vody 19 ºC. Kúpele Vyšné Ružbachy využívajú prírodné liečivé pramene na poskytovanie liečebnej kúpeľnej starostlivosti spojenú s pitnými procedúrami.

prameň Jozef

Po osviežení pokračujeme po asfaltovej ceste smerom ku kúpalisku až ku Turistickým smerovníkom. Tu opustíme areál kúpeľov a cez tri mostíky chodníčkom popri potoku po modrej značke asi 5 minút sledujeme chodník, ktorý nás privedie k poslednej zastávke na našej ceste – ku prameňu Lásky a Zabudnutia. Tieto dva pramene sú opradené legendami a príbehmi, už podľa názvu sa dá dedukovať, čoho sa príbehy týkajú. Pri prameňoch s chutnou liečivou vodou sa nachádza aj posedenie, altánok a ohnisko a samozrejme aj Kneippove kúpele s vodný šľapacím chodníkom. Do kúpeľov sa potom môžeme dostať späť tak ako sme prišli, alebo chodníčkom, ktorý začína za altánkom a do kopca pokračuje poza Grand Hotel Strand**** až pred Balneoterapiu, kde určite neminieme ikonické Balneobistro a po vyčerpávajúcej prechádzke sa osviežime.