Náročnosť

Dĺžka a prevýšenie

7,3 km  275 výškových metrov

Výbava

turistické topánky, vhodné oblečenie, paličky (odporúča sa)

čelová lampa, jedlo, pitie

Časová náročnosť

3 h turistickým tempom

Kyslíková trasa - Les sa začína pri vstupe na letné horské kúpalisko, pri turistickom rozdeľovníku. Prejdeme pár metrov cez bráničku kúpeľov cez oceľový most ponad potok, chodníkom smerujúcim k prameňu Lásky a Zabudnutia. Trasa je totožná s žltou a modrou turistickou značkou. Modrá sa však ihneď za mostíkom stáča doprava, my pokračujeme po zelenej strmo hore, niekoľko metrov na asfaltovú cestu. Tu sa odpája aj žltá značka, ktorá smeruje doprava. My sa dáme doľava okolo drevenice, až dôjdeme k rodinným domom, kde na prvej križovatke sledujeme stále zelenú značku smerujúcu doprava.

KV

Pomedzi rodinné domy a chaty nás zelená značka rýchlo vyvedie na krásne rozľahlé lúky. Asfaltová cestička, ktorá drží pevný povrch až na vrchol prvého stúpania do sedla Lustová sa elegantne vlní okolo nenápadného potôčika s remízkami a nám poskytuje úžasné výhľady na okolité zelené hory a široké lúky. Nie je raritou, keď na lúkach uvidíte pobehovať srnky, lane alebo líšku, sem tam skontrolujte aj oblohu, pretože môžete zmeškať pohľad na krásneho dravca.

gree

Z vyšších partií lúky sa nám naskytnú aj krásne výhľady na malebné Vyšné Ružbachy. Celé prvé stúpanie do sedla Lustová je veľmi príjemné, neobsahuje strmé pasáže a povrch je dostatočne upravený. Táto trasa je vhodná aj ako samostatná prechádzka. Ak máte pocit, že Vás trasa doposiaľ vyčerpala, neodporúčame pokračovať ďalej, pred nami je totiž zostup a ešte jedno, tento krát namáhavejšie stúpanie.

vyhlad

Priamo zo sedla Lustová naša cesta pokračuje ďalej zostupom smerom na Podolínec. Tu sa už končí vyspravená cesta a v zostupe pokračujeme cestou po lúke. Oproti nám sa za jasného počasia krásne vypínajú Tatry. Pri tomto pohľade môžeme úplne naľavo v ich panoráme vidieť výrazný Slavkovský štít, ďalej doprava rozložité Lomnické sedlo, z tohto smeru najvyšší Lomnický štít, Kežmarské štíty, v pozadí masívny Ľadový štít, Kolový aj Jahňací štít. Popred panorámu Vysokých Tatier taktiež ubieha hrebeň Belianskych Tatier, ktoré celej panoráme dodávajú skutočnú malebnosť.

tatry

Zelenými lúkami budeme stále pokračovať v zostupe až na polia, kde rovinou po cestičke prídeme k turistickému smerovníku - odbočka k jaskyni. Tu ostro zahneme doprava a po šikmo zelenej značke opäť začneme stúpať. Najprv mierne, cez lúky po štrkovej ceste, potom strmšie lesom. Ako vojdeme do lesa, značka po pár metroch strmšieho stúpania uhne doľava a pomerne rýchlo nás privedie pod Jaskyňu v Čube.

luky

Jaskyňa v Čube je verejnosti prístupná jaskyňa, ktorej oficiálne zdroje pripisujú dĺžku až 18 metrov. Do vnútra sa dá aj nazrieť, avšak už po pár krokoch sa priestor zužuje natoľko, že je nemožné pokračovať. Jedná sa o prírodnú pamiatku, preto treba brať dôraz na to, aby sme ju nijako nepoškodili. Jaskyňa je vytvorená činnosťou podzemných vôd a nachádza sa na úpätí vrchu Čuba vo výške 750 metrov nad morom, o čom Vás bude informovať aj informačná tabuľa pred vstupom do jaskyne.

jaskyna v cube

Náš okruh ďalej pokračuje stúpaním okolo jaskyne vyššie, stále po šikmo zelenej značke. Po niekoľko desiatkach metrov značka z širokej cesty odbočí doprava a my ju nasledujeme úzkym chodníkom v serpentínach stále do kopca. Značka nás prevedie cez skalné mesto, popod krásne bralá, ako môžete vidieť na fotke. Hoci je celý výstup pomerne namáhavý v strmom teréne a ešte sa nachádzame len približne v polovici našej cesty, už nás nebude čakať nijaký náročný výstup a okrem pár drobných stúpaní sa jedná po posledné náročné prevýšenie.

bralo

Okruh so stúpaním ponad Jaskyňu v Čube zakončíme pri zaujímavej jaskyni prekrytej sieťou. Od tejto hlbokej priepasti budeme klesať k rázcestníku, ktorý nás nasmeruje doprava, smer Sovia poľana. Príjemnou cestou bez sklonu potom budeme traverzovať celý kopec Čuby a po chvíli sa dostaneme nad lúky so smerovníkom Košiare.

diera

Košiare sú krásne miesto s dreveným smerovníkom a pohodlnou lavičkou orientovanou na západ, kde býva veľmi príjemne a teplo spravidla v poobedných hodinách. Z chodníka okolo Čuby ku nemu treba ešte trošku sklesať a následne opäť vystúpať. Výhľady na Vysoké a Belianske Tatry sa budú iba zlepšovať ako budeme postupovať lúkou smerom na Vyšné Ružbachy. Ešte nás čaká niekoľko metrov stúpania na vrch lúky z ktorej sú nádherné výhľady.

košiare

Od Košiarov sa už držíme žltej turistickej značky. Tá svoj smer berie už na Vyšné Ružbachy a od vrcholu lúk je to už iba o klesaní. Cestičkou po lúkach sa necháme viesť až na hranicu lesa, kde žltá značka vedie po výraznej lesnej ceste. Na lúku opäť príde až nad stanicou vodojemu, okolo ktorej aj my zostúpime na asfaltovú cestu už celkom blízko Kúpeľov. Dáme sa po značke doprava a dostaneme sa na miesto, kde sme na začiatku trasy vystúpili od kúpeľov strmým chodníkom. Ním aj opäť zostúpime a mostík ponad potok nás vráti do areálu kúpeľov.